Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013

H κρίση είναι ευκαιρία για τις μαμάδες και τα παιδιά

Πρέπει να το 'χω ξαναγράψει. Στο χειρότερο μου εφιάλτη είμαι ακόμα μαθήτρια κι ο καθηγητής μόλις μας είπε "βγάλτε μια κόλλα χαρτί και γράψτε τ' όνομά σας!" Το όνομά μου; Και πως γράφετε αυτό το νέφωσις; Νέφοσις; Ναι φως κι εσείς; Μπα! Σύννεφο πηχτό. Ομιχλώδες κι απειλητικό. Και ούτε ακτίνα να μπορεί να το τρυπήσει. Ούτε μια στάλα γνώσης παρούσα. Ούτε μια ανάσα καθαρού αέρα. Κάπου εκεί ξυπνάω. Και όχι, δεν είναι οι σχολικές εξετάσεις ότι χειρότερο έχω βιώσει, αλλά είναι αυτές που φοράει πρόχειρα ο εγκέφαλος όταν αποφασίζει να με πνίξει στο άγχος. Γι αυτό δεν θέλω τα παιδιά μου να περάσουν το ίδιο βασανιστήριο. Ας ανακαλύψουν το δικό τους, μα γενιά-τη γενιά, ας ξεπερνάμε έναν-έναν τους περιττούς φόβους.

Γιατί λοιπόν, με τρομοκρατούσαν τόσο οι σχολικές εξετάσεις; Μα προφανώς, γιατί την εποχή που ήμουν μαθήτρια (και πολύ καλή), ίσχυε το ή ταν ή επί τας. Ή πας καλά στις Πανελλήνιες ή... Ή τι; Δεν χρειαζόταν καν να συνεχίσουν τη φράση.
Και να λοιπόν που ήρθε η εποχή που η συνέχεια αυτής της φράσης καταργεί τα διαζευκτικά. Είτε πας καλά στις εξετάσεις είτε όχι, χαμένος θα 'σαι. Γιατί τα Πανεπιστήμια θα υπολειτουργούν, γιατί οι καθηγητές δεν θα 'χουν πια καμία διάθεση να διδάξουν, γιατί οι συμφοιτητές σου ελάχιστα θα ενδιαφέρονται για τις ξεπερασμένες κι ανούσιες σπουδές και κυρίως γιατί, όσο και να προσπαθήσεις εδώ γλυκό μου αγοράκι (θησαυρέ μου), στην καλύτερη περίπτωση, θα βρεις μια ταπεινή, βαρετή και κακοπληρωμένη δουλειά. Όχι. Δεν σου τα λέω όλα αυτά ακριβώς έτσι, αλλά δεν θα σου δώσω ποτέ καμιά ασπίδα για να πας στο πόλεμο των εξετάσεων.
Και ώ του θαύματος! Αυτό δεν είναι ένα μονόπλευρα κακό σενάριο. Έχει και μια όψη απελευθερωτική. Κι επειδή τ' αγοράκια μου (οι θησαυροί μου) αγχώνονται πού και πού σαν τη μαμά τους και τα χάνουν και καμιά φορά γράφουν χειρότερα απ' όσο μπορούν και στενοχωριούνται, τα μάζεψα μια μέρα κι είπα να τους κάνω ένα αυτοσχέδιο σεμινάριο.

Τους είπα  πως χωρίζουμε την προετοιμασία των εξετάσεων (και όχι μόνο αυτών, αλλά και κάποιων μελλοντικών παρουσιάσεων, συνεντεύξεων) σε δύο χρονικές περιόδους.

Πριν τις εξετάσεις
Πνευματική προετοιμασία 
Ταξινομούμε την ύλη. Εκτιμάμε και μοιράζουμε το διαθέσιμο χρόνο μελέτης. Χωρίς άγχος. Κανείς δεν θα μας πάρει το κεφάλι αν δεν γράψουμε καλά. Οι διορθωτές δεν είναι εχθροί μας. Ακόμα κι αν δεν μας χωνεύουν, δεν έγινε και τίποτα να μας αδικήσουν. Γιατί καμία εξέταση  δεν είναι πλέον καθοριστική για το μέλλον.
Στους γιους μου αρέσουν τα μαθηματικά, η φυσική, η χημεία και όλα τα τεχνολογικά μαθήματα. Δεν χρειάζεται να τους πω, πως η μελέτη τους θα τα διασκεδάσει κιόλας. Με τα λογοτεχνικά έχουν ένα θέμα. Τους είπα λοιπόν το εξής: Ξεχάστε σε πρώτη φάση τις αναλύσεις και τις σημειώσεις των φιλολόγων. Διαβάστε τα κείμενα. Τα περισσότερα είναι μικρά αριστουργήματα. Ο δημιουργός τους τα έγραψε με σκοπό να συγκλονίσει την ψυχή σας, να σας διασκεδάσει, να σας κάνει να δακρύσετε, να σας σοκάρει. Καθόλου δεν επιθυμούσε να του τα κομματιάσει σε υποπαραγράφους ένας φιλόλογος. Μάλλον δεν θα μπορούσε να ψυχογραφήσει ο ίδιος τους ήρωες του. Είναι αυτοί που ζωγράφισε κι έτσι τους αποδέχεται. Ψάξτε αυτή την απόλαυση. Αν τη βρείτε. Αν παρασυρθείτε στον ποταμό του κειμένου, σταθείτε λίγο κι αφήστε το να σας κατακλύσει. Ακόμα κι αν δεν γράψετε καλά στο διαγώνισμα, θα έχετε αγαπήσει το διάβασμα. Κι αυτό είναι το ζητούμενο. Ο βαθμός είναι πλέον (ευχαριστώ κρίση) ολότελα άχρηστος.
Υλική προετοιμασία
Μαζέψτε από την προηγούμενη μέρα ότι πρέπει να έχετε μαζί σας (μολύβια, στυλό, χάρακες, κομπιουτεράκια, γόμες, διορθωτικά, ρολόγια, τα ρούχα που θέλετε να φοράτε, τις τυχερές σας κάλτσες).
Τη μέρα των εξετάσεων: Φάτε ένα καλό πρωινό. Η σοκολάτα είναι ότι πρέπει. Τσεκάρετε ότι έχετε μαζί σας όλα τα απαραίτητα.

Στη διάρκεια των εξετάσεων.
Πριν δείτε τα θέματα, πάρτε μερικές βαθιές-βαθιές ανάσες. Όπως πριν κάνετε βουτιά (βγάλτε αργά τον αέρα). Πείτε στον εαυτό σας: Είμαι κουλ (τους αρέσει η λέξη) και έχω ευρύτητα γνώσεων. Ξέρω περισσότερα από τα θέματα των εξετάσεων. Χαλαροί, θα κάνετε και καλύτερα γράμματα (είναι και οι δύο κακογράφοι)
Δείτε τα θέματα. Μοιράστε  το διαθέσιμο χρόνο και τσεκάρετε πού και πού το ρολόι σας.
Αφήστε λίγο χρόνο για να ελέγξετε στο τέλος.

Αν παρόλα αυτά, δεν πάτε καλά...
α) δεν χάθηκε καμία σημαντική ευκαιρία
β) εντοπίστε τα λάθη σας. Είναι μια διαδικασία χρήσιμη σε θέματα πολύ πιο σημαντικά από μια σχολική εξέταση. Τη μαθαίνουμε σαν άσκηση.
Μια ζωή λάθη θα κάνουμε. Μια ζωή, θα θέλουμε να δίνουμε συμβουλές στους άλλους για τα δικά μας λάθη.
Καλή επιτυχία θησαυροί μου.

4 σχόλια:

  1. έτσι μπράβο!αν και μαμά πανεπιστημίου-και από τους τελευταίους που το πτυχίο είχε αντίκρυσμα- έχω απορρίψει το πανεπιστήμιο ως την μόνη επαγγελματική διέξοδο. Κρυφό μου όνειρο οι κορούλες μου να ασχοληθούν με την γεωργία -και δη πρωτοποριακών προϊόντων, λέμε τώρα...Προσπαθώ μόνο να τις κάνω να αγαπήσουν τη μάθηση όχι τα μαθήματα, το λογοτεχνικό κείμενο όπως σωστά αναφέρεις όχι τα συντακτικά φαινόμενα και πάνω από όλα να ευτυχισμένα παιδιά, ισορροπημένοι ενήλικες αργότερα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γεια σου Ανώνυμη,
      Παράξενη λέξη η ισορροπία. Τη χαζεύω και δεν μπορώ να εντοπίσω το κέντρο ισορροπίας της. Δύσκολη. :))
      Καλώς ήρθες.

      Διαγραφή
  2. Μπράβο σου. Δυστυχώς είσαι από τους λίγους γονείς που το σκέφτηκαν
    Σκέψου πως εκκρεμούν μόνο στην περιοχή μας 5 αναφορές γονέων σε δασκάλες -όλων τα παιδιά πάνε Ε΄-για κακό βαθμό (9 αντίγια 10) λόγω της σημαίας του χρόνου.Το ΄μαθα σήμερα. :/

    ΑπάντησηΔιαγραφή